Ford kondigt nieuwe Puma aan

Ford heeft de eerste afbeelding onthuld van de Ford Puma: een op een SUV geïnspireerde compacte crossover die een modern design koppelt aan veel laadruimte en -flexibiliteit. De auto is voorzien van een 48-volt mild-hybride aandrijving.De Puma komt eind dit jaar op de markt en wordt geproduceerd in de assemblagefabriek van Ford in het Roemeense Craiova. Na een investering van bijna 1,5 miljard euro in deze fabriek.

De eerste afbeelding van de Ford Puma toont belangrijke stylinghints, zoals de opvallende, op de spatborden gemonteerde koplampen en sportieve, aerodynamische lijnen. Dit in combinatie met crossover kenmerken, zoals de grotere bodemspeling die voor meer vertrouwen tijdens het rijden zorgt en een bagageruimte (456 liter) creëert. Dit is een diepe, veelzijdige bagageruimte waarin makkelijk twee staande golftassen passen.

De EcoBoost Hybrid technologie van Ford zorgt voor een gunstig brandstofverbruik met een vermogen tot 155 pk. Een geïntegreerde startmotorgenerator met riemaandrijving (BISG: Belt-Driven Integrated Starter/Generator) maakt regeneratie en opslag van energie mogelijk die gewoonlijk verloren gaat bij het remmen en in vrijloop uitrollen. Die energie wordt gebruikt om een luchtgekoelde 48-volt lithium-ionaccu op te laden.

De BISG fungeert biedt ook ondersteuning aan de wrijvingsarme 1.0-liter EcoBoost driecilindermotor, die de opgeslagen energie gebruikt voor het leveren van meer trekkracht. Daardoor hoeft de benzinemotor minder hard te werken, wat hem zuiniger maakt. Daarbij vergroot de aanvullende trekkracht het totale koppel van de aandrijving, wat zorgt voor betere prestaties.

De Puma gaat deel uitmaken van Fords groeiende productaanbod van SUV's en op SUV's geïnspireerde crossovermodellen in Europa, waartoe ook de Fiesta Active, Focus Active, EcoSport, Kuga en de nieuwe Explorer Plug-In Hybrid behoren. Inmiddels is meer dan één op de vijf auto's die Ford nu verkoopt in Europa een SUV. De verkoop is in 2018 met meer dan 19% gestegen.

Merk: Ford

Publicatiedatum: 2019-04-03