Ford Focus ST is nu te bestellen

De volledig nieuwe Ford Focus ST is per direct te bestellen. De nieuwe Focus ST bouwt voort op de rijdynamiek van de vierde generatie Focus hatchback en Wagon. De C2-architectuur is verbeterd met unieke onderstelafstemming, remmen en aandrijflijnen voor de meest responsieve en wendbare Focus ST tot nu toe, zowel op de weg als op het circuit. In Nederland is de Focus ST leverbaar in de meest complete ST-3 uitvoering. De hatchback is per direct te bestellen vanaf 49.160 euro. De Wagon kost minimaal 50.410 euro.

De nieuwe generatie van Fords 2.3-liter EcoBoost benzinemotor is volledig opgetrokken uit aluminium en de krachtigste motor momenteel geleverd in een Focus ST. Dankzij turbotechniek levert de motor 280 pk (205 kW) bij 5.500 tpm en een maximumkoppel van 420 Nm tussen 3.000 en 4.000 tpm. Het is tegelijkertijd de meest 'toerengretige' Focus ST-motor tot nu toe, waarmee de Focus ST vijfdeurs hatchback in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren. Het theoretische brandstofverbruik komt uit op 7,9 l/100 km met een CO2-uitstoot van 179 g/km.

De motorrespons is verbeterd door het gebruik van een twin-scroll turbo. Deze benut uitlaatgassen effectiever dankzij twee separate kanalen, waardoor onderlinge interventie van de verschillende gaspulsen geminimaliseerd wordt. Een elektronisch aangestuurde wastegate garandeert een betere aansturing van de turbodruk voor optimale motorprestaties. Aanvullend zorgt een uniek uitlaatsysteem voor een lage tegendruk, terwijl een op maat gemaakte luchtinlaat en een geoptimaliseerde intercooler de motor van extra lucht voorzien.

Zogenaamde 'anti-lag' technologie, die ontwikkeld werd voor de Ford GT supercar en de F-150 Raptor pick-up, vindt nu ook zijn weg naar de Focus ST. Deze technologie zorgt voor een snellere vermogensafgifte in de rijmodi Sport en Track. Dit systeem houdt de gasklep open als de bestuurder het gaspedaal loslaat, waardoor de turbo niet wordt afgeremd door een terugkerende luchtstroom. Hierdoor is de turbokracht sneller opnieuw beschikbaar.

Fords CCD-technologie wordt aangeboden als onderdeel van het Performance Pack, dat beschikbaar is voor vijfdeurs EcoBoost-modellen. Dit systeem controleert om de 2 milliseconden het onderstel, de carrosserie, de besturing en de reminput om de demping optimaal af te stemmen op de rijomstandigheden.De rijbeleving wordt verder verbeterd door de eLSD-technologie voor de Focus ST 2.3 EcoBoost. Dit systeem is geïntegreerd in de versnellingsbak en gebruikt hydraulisch bediende koppelingen om de aandrijfkrachten naar het wiel met de minste grip te verminderen. Het systeem stuurt tot 100 procent van het beschikbare vermogen naar het wiel met de meeste tractie. Hierdoor wordt wielspin voorkomen en verbetert de acceleratie de bocht uit.

Het interieur van de Focus ST ademt een sportieve sfeer. Behalve het afgeplatte sportstuur zijn ook zwarte Recaro-sportstoelen aanwezig die naar wens zijn bekleed met stof, leder of een combinatie van leder en Miko Dinamica. Een aluminium pookknop met ST-inscriptie, instaplijsten met ST-logo's, aluminium sportpedalen, zeshoekige metallic-elementen, satijnzilveren sierdelen en metaalgrijze stiksels in de stoelen, deurpanelen en aan weerszijden van de middentunnel maken de sportieve ambiance compleet.

De Focus ST bouwt voort op het sportieve Focus-silhouet met stijlaanpassingen en unieke wieldesigns. De bovenste en onderste grille zijn aangepast voor een betere koeling. Opvallende elementen aan de onderzijde van de voorbumper geleiden lucht naar speciale openingen voor verbeterde aerodynamica.

Een grotere, steilere dakspoiler zorgt voor meer neerwaartse druk op hoge snelheden. Dubbele uitlaatpijpen flankeren de achterste diffuser, die zodanig is ontworpen dat de trekhaak gemonteerd kan worden. Bij de vorige generatie Focus ST was dit niet mogelijk vanwege de centraal geplaatste uitlaat. De uitvoering met het Performance Pack is overigens te herkennen aan de rode remklauwen.

Voor de Focus ST zijn twee unieke carrosseriekleuren beschikbaar: Ford Performance Blue en Orange Fury. Ook zijn de kleuren Frozen White, Magnetic Grey, Race Red, Ruby Red en Shadow Black verkrijgbaar. De 19-inch lichtmetalen wielen hebben de kleur Magnetite Matt.

Het SYNC 3 infotainmentsysteem van Ford stelt bestuurders in staat om audio, navigatie, klimaatregeling en verbonden smartphones te bedienen met stemcommando's. Het systeem is voorzien van een 8-inch touchscreen en biedt ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto. Het optionele FordPass Connect-systeem maakt van de Focus een Wifi-hotspot, waarmee maximaal tien apparaten verbonden kunnen worden.

Merk: Ford

Publicatiedatum: 2019-07-08