Twee primeurs bij Mitsubishi op Tokyo Motorshow 2019

Mitsubishi staat tijdens de 46ste editie van de Tokyo Motor Show (24 oktober t/m 4 november 2019) in het teken van twee wereldprimeurs. Behalve de Super Height K-Wagon Concept, een studiemodel van een zogeheten Kei car, beleeft ook een studiemodel van een compacte plug-in hybride SUV zijn debuut: de MI-TECH CONCEPT.

De MI-TECH CONCEPT is de belichaming van MMC's wereldwijde slogan 'Drive your Ambition'. Het studiemodel wordt omschreven als 'een elektrische SUV die ongeëvenaard rijplezier en vertrouwen biedt op alle soorten terrein in licht en wind'. Het model heeft een kleinere en lichtere plug-in hybride aandrijflijn (PHEV), bestaande uit een 4WD-systeem met vier elektromotoren. Het studiemodel wordt ook gekenmerkt door moderne rijassistentiesystemen en actieve veiligheidssystemen.

Voor deze compacte SUV is het PHEV-systeem compact en licht ontworpen. Bijzonder is dat Mitsubishi kiest voor een gasturbine als generator in plaats van een conventionele benzinemotor. De bestuurder heeft de keuze uit een volledig elektrische rijmodus en een aantal seriehybride-modi. Voor de aandrijving van de MI-TECH CONCEPT dient het zogenoemde Quad Motor met Dual Motor AYC (Active Yaw Control), bestaande uit twee elektromotoren op de vooras en twee op achteras.

Ander belangrijke eigenschap van de MI-TECH CONCEPT is het HMI-systeem (human machine interface) dat een variëteit aan informatie projecteert op de voorruit. De MI-PILOT-rijassistentie waarschuwt niet alleen de bestuurder bij een mogelijke botsing, maar ondersteunt ook tijdens sturen en remmen. De bestuurder krijgt hulp van actieve veiligheidssystemen om botsingen te voorkomen of de gevolgen daarvan te beperken.

Bezoekers van de Mitsubishi-stand op de Tokyo Motor Show kunnen het conceptmodel vanuit allerlei verschillende hoeken en afstanden bekijken met behulp van virtual reality. Bezoekers kunnen de stereoscopische foto's van de MI-TECH CONCEPT bijvoorbeeld laten roteren, in- en uitzoomen en verschillende achtergrondscènes selecteren. Tevens zijn er verschillende invalshoeken waarmee het publiek vanuit de auto van de omgeving kan bekijken: alsof ze rond de auto liepen, van buitenaf naar binnen of van onderaf bekeken. Tevens zijn er verschillende hoeken waarmee het publiek vanuit de auto van de omgeving kan genieten. Ze kunnen rond de auto lopen, vanuit de auto naar het interieur kijken of zelfs onder de auto kijken.

De nieuwe generatie Super Height K-Wagon Concept is bijzonder wendbaar, belooft levendige prestaties en maximale leefruimte. De veiligheid wordt gewaarborgd door de toepassing van MI-PILOT: een rijassistentietechnologie voor het rijden op de snelweg in een rijstrook, Forward Collision Mitigation System, Misacceleration Mitigation System en andere actieve veiligheidssystemen die een zogenoemde SAPO CAR (Safety Support Car) S Wide classificatie opleverde van de Japanse overheid.

Merk: Mitsubishi

Publicatiedatum: 2019-10-03