160 voertuigen en in totaal 1.500 tentoonstellingsstukken in een
gebouw dat in architectonische kringen hoog aangeschreven staat, dat is het
Mercedes-Benz Museum, een publiekstrekker waar jaarlijks meer dan 800.000
bezoekers van over de hele wereld op afkomen. Dankzij digitale techniek is het
museum nu ook virtueel te bezoeken.
Een rondleiding over de 16.500 vierkante meter aan tentoonstellingsoppervlak
kan wel 5 km lang zijn. Op de website van het museum kan de rondleiding met een
paar klikken digitaal worden samengesteld. De website bevat informatie en
360°-foto's van alle zeven Mythos- en vijf Collection-zalen met hun
voertuigen (http://mb4.me/Rundgang).
Elk bezoek aan het museum is een unieke ervaring. Een webserie biedt
verschillende rondleidingen rondom een hoofdrolspeler. Zoals Jutta Benz, die
een bijzondere band met het museum heeft omdat ze de achterkleindochter is van
de uitvinder van de auto Carl Benz en zijn vrouw Bertha
(http://mb4.me/JuttaBenz). Of Bernd Mayländer, die al twintig jaar met de
Safety Car in de Formule 1 rijdt (http://mb4.me/BerndMaylaender2). In de
webserie komen ook Dr. Ulrike Groos, directeur van het Kunstmuseum Stuttgart,
Gorden Wagener, Chief Design Officer van Daimler AG, en Benedikt Weiler,
curator van het Mercedes-Benz Museum, aan bod.
De gidsen van het Mercedes-Benz Museum hebben talloze verhalen te vertellen
over de tentoongestelde voertuigen van de permanente tentoonstelling alsmede
over de architectuur. Ze delen hun enthousiasme en wetenswaardigheden met de
bezoekers tijdens rondleidingen ter plaatse en op Instagram. Er zijn verhalen
over de highlights van de permanente tentoonstelling (http://mb4.me/MuseumTour)
en over de actuele speciale tentoonstelling '40 jaar Mercedes-Benz G-Klasse'
met fascinerende feiten over de legendarische terreinwagen
(http://mb4.me/40Jahre_G_Klasse). Andere interactieve rondleidingen op het
Instagram-kanaal van het @mercedesbenzmuseum staan op de planning.
De YouTuber Shmee150 presenteert vijf onbekende feiten over Mercedes-Benz en
de voorgaande merken in 180° virtual reality-format: http://mb4.me/Top5.
Kijkers kunnen ook zelf rondkijken in het museum door middel van muisbewegingen
of door hun smartphone te verplaatsen.
Voor wie meer tijd wil doorbrengen in het museum, is er een complete toer
beschikbaar die laat zien hoe het er 's nachts uitziet in het Mercedes-Benz
Museum. De film is gemaakt tijdens het evenement 'Night at the Museum' waar
bloggers en influencers in het museum mochten overnachten
(http://mb4.me/Nachts_im_Museum).
Mercedes-Benz Classic biedt een grote verscheidenheid aan digitale formats.
ALL TIME STARS, het archief en de collectie, het Classic Center, de
officiële merkclubs en nog veel meer maken er deel van uit. De website
https://www.mercedes-benz.com/en/classic/ toont een overzicht.
De digitale kanalen tonen ook andere zaken met betrekking tot de klassiekers
van het merk met de ster. Bij de quiz 'Welke klassieker past bij mij?', die
beschikbaar is via http://mb4.me/Quiz, komt de bezoeker met een paar
muisklikken te weten welke droomauto uit de ongeveer 135 jaar merkhistorie het
beste bij zijn of haar persoonlijkheid past. De gids 'Welke klassieker voor
wie' geeft een overzicht met voorbeelden (http://mb4.me/Ratgeber).
Mercedes-Benz Museum nu ook digitaal te bezoeken

Publicatiedatum: 2020-03-30