Mazda kijkt terug op 60 jaar coupés. De coupé is al
decennia lang het favoriete model voor aantrekkelijk en visionair autodesign.
De makers van dergelijke auto's, die traditioneel twee deuren hebben en korter
en sportiever zijn dan vergelijkbare sedans, richten zich vooral op stijl en
prestatieverbeterende constructies zoals stijfheid, aerodynamica en
gewichtsvermindering, allemaal speerpunten in Mazda's
productfilosofie.
Sterker nog, de Japanse autofabrikant stelt al sinds het begin de benchmark
voor coupés. Zijn allereerste personenauto was een coupé. Naast
praktisch en betaalbaar was de tweedeurs, 2,96 m lange Mazda R360 ook stijlvol
en als het lichtste voertuig in zijn klasse leuk om in te rijden. Deze winnende
combinatie maakte de auto meteen tot een bestseller en hij veroverde in het
jaar van zijn lancering, 1960, meteen 65 % van het ontluikende segment van de
Japanse microcar ('keicar') en 15 % van de binnenlandse markt. De Mazda Carol
P360 coupé, die een langere wielbasis en een viercilindermotor had, werd
in 1962 met een vergelijkbaar succes aan de line-up toegevoegd.
De eerste 'performance car' van het bedrijf was ook een coupé. De
Mazda Cosmo Sport 110S, die voor het eerst werd onthuld op de Tokyo Motor Show
in 1964, zou in 1967 op de markt komen als 's werelds eerste productiemodel met
een tweeschijfs rotatiemotor en het was pas het tweede commerciële model
met een dergelijk type motor. Met de looks van het ruimtetijdperk en zijn
turbine-achtige geluid van de aandrijflijn luidden hij het begin in van een
roemrucht tijdperk bij Mazda van onconventionele sportcoupés met
rotatiemotor. De Cosmo Sport betekende ook de start van de geweldige
racecarrière van het merk.
Mazda's grote internationale verkoopdoorbraak zou komen met de Familia /
R100 en Capella / 616 / RX-2 series, de respectievelijke voorlopers van de
Mazda3 en de Mazda6, samen met de Grand Familia / 818 / RX-3. Met deze modellen
leverde Mazda vanaf 1968 zijn rotatiemotoren over de hele wereld en hun door
Italo-design geïnspireerde looks zorgden voor veel enthousiasme, waardoor
de overzeese verkoop al snel naar zes cijfers steeg.
Nog mooier was de Mazda Luce R130 Coupé die in 1969 werd
geïntroduceerd. Ontworpen bij Bertone door Giorgetto Giugiaro (die ook de
eerste Familia had getekend) was het Mazda's enige voorwielaangedreven model
met rotatiemotor en is het nu een gewild verzamelobject. Geplaatst boven de
RX-2 en RX-3 zou de Luce R130 in 1972 plaats moeten maken voor de Mazda RX-4.
Deze hardtop coupéversie werd op de markt gebracht als luxueus en
sportief en was verkrijgbaar met een verbeterde rotatiemotor die uitstoot en
brandstofverbruik verminderde. De motor zou ook dienst doen in de RX-3 en in de
Mazda Cosmo / RX-5, gelanceerd in 1975 als coupé en fastback. De
prestaties van de 110 - 135 pk sterke RX-coupés, met gewichten tussen de
900 - 1100 kg, waren voor die tijd zeer respectabel.
De autofabrikant uit Hiroshima maakte gebruik van dit recept om in 1978 een
niveau hoger te gaan met de Mazda RX-7, wiens unieke wigvormige ontwerp een
opvallende bolle glazen achterruit had. Onder de motorkap van Mazda's eerste in
echte massaproductie geleverde sportauto lag een volledig nieuw ontworpen
rotatiemotor. Het rijden in een auto met een lichtgewicht structuur en met een
bijna perfecte gewichtsverdeling was uitzonderlijk. Legendarisch zowel op als
buiten het circuit ontwikkelde de RX-7 zich gedurende drie modelgeneraties tot
een high-performance twin-turbo supercoupé, vergelijkbaar met het beste
dat de concurrentie op dat moment te bieden had. Met ongeveer 811.000
geproduceerde exemplaren blijft de RX-7 de meest populaire auto met
rotatiemotor in de geschiedenis.
Minder bekend is de Eunos Cosmo, een luxe sportcoupé die alleen in
Japan is gebouwd van 1990 tot 1995. Het was het enige productiemodel met een
motor met drie schijven. De 300 pk twin-turbo '20B-REW' was ook de grootste in
serie geproduceerde rotatiemotor ooit.
De Cosmo introduceerde veel nieuwe geavanceerde technologieën, zoals
het eerste ingebouwde GPS-navigatiesysteem en een touchscreen display. Een
ander model op de binnenlandse markt, de Autozam AZ-1, was op zijn eigen manier
opmerkelijk. Met een gewicht van slechts 720 kg had de opwindende keicar
coupé met middenmotor, ontwikkeld door Toshihiko Hira, programmamanager
van de MX-5, vleugeldeuren en een maximum toerental van 9.000 t/min, in een
segment dat werd gekenmerkt door utilitaire 'dozen op wielen'.
Dit was typisch Mazda, altijd op zoek naar nieuwe manieren om de
coupés er speciaal uit te laten zien. De Mazda 929 Coupé (1982 -
1986), met zijn bijzondere neerklapbare verticale ruiten in de B-stijl, is een
ander voorbeeld. En zo had de stijlvolle Mazda MX-6 (1987 - 1997) optionele
vierwielbesturing. En was de compacte Mazda MX-3 (1992 - 1998) verkrijgbaar met
de 1.8 liter K8 motor, 's werelds kleinste in serie geproduceerde V6.
Zelfs in die tijd hield Mazda zich al bezig met het ontwerpen van
crossovers, algemeen beschouwd als een fenomeen van de 21e eeuw. De Mazda 323F
(1989 - 1998) maakte van een wigvormige sportcoupé met opklapbare
koplampen een gezinsvriendelijke vijfzitter, terwijl de Mazda Xedos 6 (1992 -
1999) de grens tussen luxe coupé en middelgrote sedan opzocht. En de
Mazda RX-8 (2003 - 2012), een 'quad coupé' met vier volwaardige
zitplaatsen en freestyle deuren, toonde opnieuw de verfijning van het bedrijf
als het ging om een verfrissend coupéontwerp.
Vandaag de dag zet Mazda de innovatie in coupédesign voort met
modellen als de Mazda MX-5 RF ('Retractable Fastback'). Net als bij de MX-5
Roadster Coupé van de vorige generatie biedt de unieke krachtige hardtop
van de RF de populairste roadster ter wereld het comfort van een gesloten
cabine. Later dit jaar zal de autofabrikant de Mazda MX-30 lanceren, een
elektrische crossover coupé die een sportief design combineert
(inclusief freestyle achterdeuren) met SUV-functionaliteit. Geheel in de
bekroonde traditie van Mazda heeft de MX-30 al een Red Dot designprijs
gewonnen.
Mazda kijkt terug op 60 jaar coupe



Publicatiedatum: 2020-05-15
Autotests
Persberichten
- Ford doet mee aan Car2X
- Mercedes-Benz introduceert EQA
- Opel introduceert Combo-e
- Porsche Taycan nu ook met achterwielaandrijving
- VW Golf nu ook in Business-uitvoering
- Skoda OCTAVIA RS iV Business nu te bestellen
- Volkswagen introduceert Polo Harlekin
- Peugeot wijzigt Blue Lease tarieven
- Audi verhoogt laadsnelheid e-tron
- Nieuwe Nissan QASHQAI krijgt e-Power