Met de Q4 Sportback e-tron concept presenteert Audi de
coupéversie van het Audi Q4 e-tron studiemodel. De twee compacte,
elektrisch aangedreven SUV's delen hun technische basis, maar hebben ieder een
eigen karakter. Bovenal vormen ze een voorproefje van wat komen gaat: de Q4
e-tron en Q4 Sportback e-tron verschijnen volgend jaar op de
markt.
Kopers van een compacte elektrisch aangedreven SUV kunnen bij Audi
binnenkort kiezen voor ruimte en veelzijdigheid of de sportieve elegantie van
een coupé. De Q4 e-tron concept is 4,60 m lang en 1,60 m hoog. De nieuwe
Q4 Sportback e-tron concept is 1 cm langer en lager. De breedte (1,90 m) van
beide modellen is identiek.
De twee Audi Q4 concept-modellen delen ook hun technische basis. Zo hebben
ze twee elektromotoren (225 kW systeemvermogen) en electric Quattro
vierwielaandrijving zonder mechanische verbinding tussen de voor- en achteras.
Voor de nodige efficiency wordt onder normale omstandigheden vooral de 150 kW
sterke elektromotor achter gebruikt. Als de bestuurder meer vermogen vraagt of
als de omstandigheden daar aanleiding toe geven, komt de elektromotor
vóór (75 kW) automatisch ook in actie. De acceleratie van 0-100
km/u duurt 6,3 seconden, de topsnelheid is begrensd op 180 km/u. De 82
kWh-batterij bevindt zich in de wagenbodem. Hij is goed voor een
WLTP-actieradius van 450 kilometer (ruim 500 kilometer voor
achterwielaangedreven versies). Met de maximale laadsnelheid (125 kW) is het
accupakket in circa 30 minuten tot 80% te laden. De gunstige stroomlijn (Cw
0,26), vele recuperatiemogelijkheden en een modern warmtemanagement met
warmtepomp dragen bij aan de efficiency.
De lage en centrale plaatsing van alle componenten van de aandrijflijn,
waaronder het 510 kg wegende batterijsysteem, vormt in de Audi Q4 Sportback
e-tron concept de basis voor het weggedrag. Ook de gewichtsverdeling (50/50
over de voor- en achteras) speelt hierbij een belangrijke rol.
Vóór heeft de Q4 Sportback e-tron concept een McPherson-ophanging
met adaptieve schokdempers en achter een multilink-as, eveneens met adaptieve
dempers.
Door de aflopende daklijn en de schuingeplaatste D-stijlen die overgaan in
een spoiler, lijkt de Q4 Sportback e-tron concept langer dan de Q4 e-tron
concept. De sterke familieband wordt zichtbaar door onder meer de lichtstrip
tussen achterlichtunits, de e-tron lichtsignatuur van de koplampen, het
opvallende design van de diffuser achter (met verlicht e-tron-logo), het
oer-Quattro-design van de wielkasten en de 22 inch lichtmetalen velgen. Beide
modellen hebben ook de typische e-tron-grille.
In zijn segment springt de Q4 Sportback e-tron concept er uit met het
ruimteaanbod. Dat komt door het ontbreken van de traditionele middentunnel en
door de wielbasis van 2,77 meter. Blikvangers in het interieur zijn de Audi
virtual cockpit, het head-up display met augmented reality-functie en de vier
individuele, met alcantara beklede sportstoelen. Het studiemodel biedt veel
gebruiksgemak, bijvoorbeeld door de touch-functies op het stuur en het 12,3
inch touchscreen voor de bediening van het infotainmentsysteem. In een speciale
opbergruimte in de middenconsole zijn smartphones ook draadloos op te laden.
Heel duurzaam: de vloerbekleding is gemaakt van gerecyclede materialen.
De Audi Q4 Sportback e-tron concept maakt gebruik van het MEB-platform, dat
de Volkswagen Groep speciaal heeft ontwikkeld voor elektrisch aangedreven
modellen. Flexibiliteit is de belangrijkste eigenschap: het platform is
geschikt voor een groot aantal configuraties. Zo kan het gebruikt worden voor
modellen met één of twee elektromotoren, accupakketten van
verschillende grootte/capaciteit en afhankelijk van het model kunnen twee of
vier wielen worden aangedreven. Zelfs de wielbasis is aan te passen aan
individuele modellen. Bij dat alles is het MEB-platform ook geschikt voor vele
carrosserievarianten. Met dit platform is alles in huis om een de doorbraak van
elektrisch rijden mogelijk te maken.
De e-tron, die in september 2018 op de markt kwam, was de eerste volledig
elektrisch aangedreven Audi. In het kader van het elektro-initiatief zijn er in
2025 meer dan twintig Audi-modellen met 100% elektrisch aandrijving
beschikbaar. Daarbij verwacht Audi 40% van alle verkopen te realiseren met
geëlektrificeerde modellen. Dan gaat het om SUV's zoals de e-tron en
e-tron Sportback, maar ook om klassieke Avant- en Sportback-modellen.
Audi toont Q4 Sportback e-tron concept


Publicatiedatum: 2020-07-07