Precies tien jaar geleden onthulde Lexus de LFA, een spectaculair
gelijnde, rasechte supercar met bijzondere kenmerken zoals een 4,8-liter V10 en
een hoofdrol voor licht en sterk koolstofvezel. Het totale productieaantal van
500 exemplaren benadrukt de exclusiviteit van de LFA nog eens.
Het verhaal van de Lexus LFA start vroeg in het jaar 2000 met een research
& development-project voor een volbloed supercar. Harahiko Tanahashi,
hoofdingenieur van Lexus, krijgt carte blanche om te experimenteren,
bijvoorbeeld met nieuwe materialen en processen.
In 2001 trad Master Driver Hiromi Naruse toe tot het team. Hij stortte zich
op alle aspecten van het rijgedrag. Van de set-up van het onderstel tot de vorm
van het stuurwiel. Het uitgangspunt van Naruse: álles moet perfect zijn.
In 2003 was het eerste prototype klaar en een jaar later legde de LFA zijn
eerste rondes af op de legendarische Nürburgring Nordschleife. Vanaf dat
moment stond het zwaarste circuit ter wereld centraal bij de ontwikkeling van
Lexus' eerste supercar.
Op de autotentoonstelling van Detroit in 2005 lichtte Lexus een tipje van de
sluier van de LFA op en twee jaar later presenteerde het merk een model dat nog
dichter bij productie stond. In 2008 onderging de Lexus LFA de ultieme tests
door deelnames aan de loodzware 24-uursrace van de Nürburgring. Op de
autoshow van Tokio in 2009 bevestigde Lexus dat de LFA in productie zou
gaan.
Eind 2010 ging de Lexus LFA in productie in de productiefaciliteit van
Motomachi. Hier werd één LFA per dag geproduceerd. Het handwerk
van de Takumi van Lexus speelde daarbij een belangrijke rol. Zo werd elke
motor met de hand geassembleerd door één man. De handtekening van
die technicus werd samen met het productienummer van de auto op een metalen
plaatje gegraveerd.
Eén van de meest kenmerken van de LFA is zijn in samenwerking met de
specialisten van Yamaha ontwikkelde 4,8-liter V10. Ondanks het feit dat deze
compacte motor minder cilinders had dan veel van zijn concurrenten, was hij met
een vermogen van 560 pk bij 8.700 tpm goed voor uitzonderlijke prestaties. De
voorin geplaatste V10, dreef de achterwielen aan via een op de achteras
geplaatste zestraps automatische sequentiële transmissie. In cijfers: de
Lexus LFA accelereert in 3,7 s van 0-100 km/h en haalt een topsnelheid van 325
km/h. Highperformance keramische remmen zorgen voor optimale remkracht met
uithoudingsvermogen.
In het begin van de ontwikkelingsfase had de Lexus LFA een aluminium
carrosserie. Lexus stapte echter over naar het gebruik van met koolstofvezel
versterkte kunststof (CFRP, carbon fibre reinforced plastic). Dit materiaal is
nog lichter én zeer sterk. De meeste carrosseriedelen, de veiligheidscel
voor de inzittenden en de transmissietunnel zijn gemaakt van dit
composietmateriaal. Sinds de inzet in de LFA gebruikt Lexus CFRP ook in diverse
F-performance modellen.
Met de LFA met Nürburgring Package liet Lexus zien hoeveel extra
(circuit) potentieel er nog in zijn supercar school. Dit exclusieve model
(oplage 50 exemplaren) had een verder verlaagd (10 mm) en stugger onderstel,
lichtere wielen met performance-banden en specifieke aerodynamische features
zoals een nieuwe voorspoiler, luchtdeflectors vóór en een vaste
achtervleugel in GT-stijl. De V10 van deze exclusieve editie was goed voor 570
pk. Lexus leverde elke LFA met Nürburgring Package af inclusief een
professionele rijtraining én een pas die goed was voor een jaar lang
onbeperkt rijden op de Nürburgring Nordschleife. Over dat circuit
gesproken: in 2011 zette Akira Ida hier met de met Lexus LFA met
Nürburgring Package een nieuw ronderecord voor productieauto's neer.
Lexus LFA bestaat 10 jaar

Publicatiedatum: 2021-01-12