De nieuwe Nissan QASHQAI is straks niet alleen met de 1.3
DiG-T-benzinemotor met mild hybrid-techniek leverbaar, maar met het nieuwe
model maakt ook e-POWER zijn debuut in Europa. e-POWER is Nissans unieke
aandrijflijn, die gebruikmaakt van technologie uit de volledig elektrische
Nissan LEAF. De introductie van e-POWER helpt Nissan bij het bereiken van zijn
doelstelling dat 50 procent van de verkochte auto's in 2023 een
geëlektrificeerde aandrijving heeft.
Het 12V ALiS (Advanced Lithium-ion battery System) Mild Hybrid-systeem van
de nieuwe QASHQAI is hybridetechniek die de benzinemotor ondersteunt met extra
trekkracht (Torque Assist) en zorgt voor een betere werking van het stop-/
startsysteem. In combinatie met de CVT schakelt het systeem de motor ook uit
bij het uitrollen van de auto. Dit verlaagt het brandstofverbruik én de
CO2-uitstoot (-4 g/km). Het energiemanagement van het mild hybrid-systeem heeft
een belangrijke positieve invloed op de CO2-uitstoot. Het ALiS Mild
Hybrid-systeem voegt 22 kg toe aan het gewicht van de auto.
Bij vaart minderen en remmen wint het systeem met regeneratie energie terug
en slaat die als elektriciteit op in de lithium-ionbatterij. Die wordt gebruikt
voor het stop-/ startsysteem, voor het uitschakelen van de motor bij uitrollen
(alleen met CVT) en voor de Torque Assist. Bij uitrollen tot stilstand, bij
snelheden onder de 18 km/uur en bij afremmen schakelt het systeem de motor uit.
De opgeslagen energie wordt dan gebruikt voor de elektrische uitrusting van de
auto. Hierdoor kan de motor langer uitgeschakeld blijven, waardoor het
brandstofverbruik lager uitvalt. Bij het accelereren (tussen 20 en 110 km/uur)
ondersteunt de elektromotor met de energie uit de lithium-ion-batterij
gedurende twintig seconden de trekkracht van de benzinemotor met 6 Nm extra
koppel. Hierdoor wordt de benzinemotor minder belast, wat het brandstofverbruik
verbetert.
Het ALiS is gekoppeld aan de 1.3 DiG-T-benzinemotor, die Nissan in 2018
voor de QASHQAI introduceerde. Voor de nieuwe QASHQAI heeft Nissan deze motor
verbeterd en voorzien van zo'n vijftig herziene componenten. Ook voldoet de
motor nu aan de Euro6-d-norm. De turbo reageert nu sneller dankzij een
elektronisch aangestuurde wastegate. Nieuwe mondstukken verbeteren de centrale
injector. Minder wrijving van diverse componenten zorgt voor minder
CO2-uitstoot. Het deeltjesfilter in het uitlaatsysteem is voorzien van een
nieuw substraat en een onder de vloer geplaatste katalysator.
De 1.3 DiG-T-benzinemotor 12V ALiS is leverbaar in twee vermogensvarianten
(103 en 117 kW) in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak of
(alleen voor de 117 kW-versie) een nieuwe Xtronic CVT. Het maximumvermogen is
beschikbaar bij 5.500 t.p.m. Het maximumkoppel van de 117 kW-motor bedraagt 270
Nm en is vanaf 1.750 t.p.m. beschikbaar.
Nissan heeft de handgeschakelde versnellingsbak verbeterd om een sneller,
directer en sportiever schakelgevoel te bieden. De nieuwe generatie Xtronic
CVT-transmissie claimt diverse verbeteringen, zoals een dubbel oliepompsysteem
met een nieuwe elektronisch aangestuurde oliepomp, voor een lager
brandstofverbruik en betere acceleratie.
Zowel de 103 als de 117 kW-versie is leverbaar met voorwielaandrijving;
alleen de 117 kW-versie met CVT is met vierwielaandrijving leverbaar. De
vierwielaandrijving heeft een nieuw besturingssysteem. Er zijn vijf rijmodi -
Standard, ECO, Sport, Snow en Off-Road. Zodra een wiel grip verliest, reageert
het systeem daarop in zo'n 0,2 seconden, vijf keer sneller dan voorheen.
Met de nieuwe QASHQAI past Nissan zijn e-POWER-aandrijfsysteem voor het
eerst toe in Europa. Het is exclusief voor Nissan en is een belangrijk
onderdeel van de Intelligent Mobility-strategie. Het e-POWER-systeem in de
nieuwe QASHQAI omvat onder meer een hoogvoltagebatterij. Die is onderdeel van
de volledig geïntegreerde aandrijflijn, die verder bestaat uit een 115 kW
sterke benzinemotor met variabele compressieverhouding, een generator om
elektriciteit op te wekken, een omvormer en een 140 kW sterke elektromotor die
vergelijkbaar is met die in de volledig elektrische modellen van Nissan.
Voor de nieuwe QASHQAI is het e-POWER-systeem aanzienlijk verbeterd om
volledig te voldoen aan de eisen van de Europese consument. In de NOTE, de
afgelopen jaren de bestverkochte auto van Japan, bestaat de
e-POWER-aandrijflijn uit een 1,2-liter benzinemotor die de batterij oplaadt,
met een systeemvermogen van 79 kW. Voor Europa heeft Nissan de aandrijflijn
opgewaardeerd met de 1,5-liter benzinemotor en een systeemvermogen van 140 kW.
De aandrijflijn levert een maximaal koppel van 330 Nm.
Het kenmerk van e-POWER is dat de benzinemotor alleen dient om elektriciteit
op te wekken, terwijl de elektromotor de wielen aandrijft. Op de manier kan de
benzinemotor altijd op het optimale toerental draaien, wat zorgt voor een
betere efficiëntie en minder CO2-emissie dan een traditionele
verbrandingsmotor.
Dankzij de elektromotor treedt er geen vertraging in de aandrijving op,
zoals die bij een verbrandingsmotor of traditionele hybride wel optreedt. Met
de directe, EV-achtige reactie op het gaspedaal is het hoge koppel direct
voelbaar. Bij uiteenlopende snelheden belooft e-POWER optimale acceleratie, wat
inhalen en invoegen op de snelweg nog eenvoudiger en vertrouwenwekkender zou
maken.
Net als de LEAF biedt ook de QASHQAI e-POWER een geheel nieuwe 'one
pedal'-rijbeleving, de e-Pedal-modus. Hiermee kan de bestuurder wegrijden,
accelereren en afremmen met alleen het gaspedaal. Dit is in 90 procent van de
rijsituaties mogelijk. In stedelijk verkeer met veel stoppen en optrekken zorgt
de e-Pedal modus ervoor dat de bestuurder aanzienlijk minder vaak de voet van
het ene pedaal naar het andere hoeft te verplaatsen. Bij gas los zorgt e-Pedal
al voor 0,2 G vertraging. Dit maakt het rijden eenvoudiger en meer ontspannen.
Met de kruipfunctie is e-Pedal ook geoptimaliseerd voor parkeermanoeuvres.
Hierbij moet de bestuurder het rempedaal wel gebruiken om volledig te stoppen.
Ook op bochtige buitenwegen zorgt e-Pedal voor een meer betrokken rijgedrag,
doordat de bestuurder het rempedaal voor bochten slechts minimaal hoeft te
gebruiken. De energiestromen van het e-POWER-systeem zijn via het 12-inch
TFT-scherm te bekijken.
Nissan introduceerde het e-POWER-systeem als eerste in de NOTE en SERENA in
Japan. Het was direct een succes en het systeem werd populair bij de klanten.
Meer dan 70 procent van de verkochte exemplaren van de NOTE en bijna de helft
van die van de SERENA is ermee uitgerust. De recent geïntroduceerde Nissan
KICKS, een compacte SUV die eveneens is uitgerust met het e-POWER-systeem, is
in Japan zelfs door de Automotive Researchers' and Journalists' Conference
onderscheiden met de titel 2021 Technology of the Year.
De nieuwe Nissan QASHQAI met e-POWER komt in 2022 op de markt.
Nieuwe Nissan QASHQAI krijgt e-Power

Publicatiedatum: 2021-01-15
Autotests
Persberichten
- Mercedes-Benz introduceert nieuwe C-Klasse
- Hyundai introduceert IONIQ 5
- Citroen presenteert e-Berlingo
- Seat Ibiza en Arona nu Business-pakkett
- Toyota bouwt stad van de toekomst
- CUPRA viert 3e verjaardag
- Kia prijst vernieuwde Stinger
- Maserati kondigt Grecale aan
- Volkswagen ID.3 is Elektrische Auto van het Jaar
- Audi RS e-tron GT nu te bestellen