Mercedes-Benz introduceert de EQA. Het is het instapmodel van
Mercedes-Benz met elektrische aandrijving. Slimme assistenten ondersteunen de
bestuurder op vele gebieden: bijvoorbeeld bij het vermijden van ongevallen, een
anticiperende en daardoor zeer efficiënte rijstrategie en de navigatie met
Electric Intelligence. Bovendien beschikt de auto over unieke Mercedes-Benz
functies, zoals MBUX (Mercedes-Benz User Experience). De EQA is afgeleid van de
Mercedes-Benz GL. Vanaf het voorjaar van 2021 is de elektrische SUV
verkrijgbaar bij de Europese dealers.
De EQA wordt in eerste instantie op de markt gebracht als EQA 250
(stroomverbruik gecombineerd: 17,7 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0
g/km1) met 140 kW en een actieradius (WLTP) van 426 km. De 'dubbeldeks'
lithium-ion-accu, die als structureel element in de voertuigbodem is geplaatst,
heeft een energie-inhoud van 66,5 kWh. Om te voldoen aan de normen op het
gebied van het geluids- en trillingscomfort die zo kenmerkend zijn voor het
merk, werd onder andere de elektrische aandrijflijn losgekoppeld van het
onderstel en de carrosserie. Daarnaast waren er tal van
isolatiemaatregelen.
De EQA 250 wordt in Nederland leverbaar met een consumentenadviesprijs vanaf
€ 49.995 inclusief BTW, BPM en kosten rijklaarmaken.. De EQA 250 Business
Solution Luxury heeft een consumentenadviesprijs van € 50.985 en een
fiscale waarde van € 49.995.
De EQA is voorzien van de Black Panel-grille met geïntegreerde ster die
kenmerkend is voor Mercedes-EQ. Een ander designkenmerk van de volledig
elektrische modellen van Mercedes-EQ is de doorlopende lichtband aan de voor-
en achterzijde. Een horizontale glasvezelstrip verbindt de dagrijverlichting
van de full-LED-koplampen met elkaar en zorgt zo voor een hoge mate van
herkenbaarheid, zowel overdag als 's nachts. De blauwe kleuraccenten in de
koplampunits versterken de kenmerkende Mercedes-EQ uitstraling. De
LED-achterlichten gaan naadloos over in de taps toelopende led-lichtband,
waardoor de breedtewerking aan de achterzijde van de EQA wordt versterkt. Ook
is de kentekenplaat verplaatst naar de bumper. Exclusief voor dit model zijn de
tot 20 inch grote lichtmetalen velgen in bi- of tricolordesign, in sommige
gevallen met sierelementen in roségoud of blauw.
Verwijzingen naar de elektrische aandrijflijn vormen in het interieur van de
EQA, afhankelijk van de uitrustingslijn, een nieuw, van achteren verlicht
sierdeel en roségoudkleurige accenten op de luchtuitstroomopeningen,
stoelen en voertuigsleutel. Het speciale model Edition 1 is bovendien voorzien
van geperforeerde lederen stoelbekleding, waardoor de blauwe stof zichtbaar is.
De instrumenten, met aanduidingen die specifiek voor elektroauto's zijn
ontworpen, zijn uitgevoerd in dezelfde kleurstelling, met
roségoudkleurige en blauwe accenten.
Met een cw-waarde vanaf 0,28 zet de EQA een gunstige waarde neer. De
frontale oppervlakte bedraagt in totaal 2,47 m2. Tot de belangrijkste
aerodynamische maatregelen behoren de volledig gesloten koelluchtregeling in
het bovenste gedeelte, de aerodynamisch vormgegeven voor- en achterbumper, de
zeer gladde, bijna volledig gesloten voertuigbodem, aerodynamisch
geoptimaliseerde velgen en speciale voor- en achterwielspoilers.
De standaard warmtepomp maakt deel uit van het thermomanagement. Met zijn
vele details, zoals het gebruik van de restwarmte van de elektrische
aandrijving, is het systeem geconfigureerd voor een gunstig rendement en dus
een maximale actieradius. Het is ook mogelijk om de preconditionering van de
EQA in te stellen voor vertrek. Deze functie wordt rechtstreeks vanuit het MBUX
infotainmentsysteem of via de Mercedes me-app aangestuurd.
Aan het dagelijks gebruiksgemak van de EQA wordt bijgedragen door de
standaard navigatie met Electric Intelligence. Deze berekent de snelste route
naar de bestemming. Op basis van continue actieradiussimulaties houdt het
systeem rekening met eventuele noodzakelijke laadstops en tal van andere
factoren, zoals de topografie en het weer. Het systeem kan ook dynamisch
reageren op veranderingen, bijvoorbeeld in de verkeerssituatie of in de
persoonlijke rijstijl.
Met Mercedes me Charge hebben klanten toegang tot wat momenteel het grootste
laadnetwerk ter wereld is: dit omvat momenteel meer dan 450.000 AC- en
DC-laadstations in 31 landen. Met Mercedes me Charge kunnen Mercedes-EQ klanten
comfortabel gebruikmaken van de laadstations van verschillende aanbieders,
terwijl ze ook profiteren van een geïntegreerde betalingsfunctie met
eenvoudige facturatieprocessen. Door middel van certificaten van oorsprong
garandeert Mercedes-Benz dat energie uit hernieuwbare bronnen aan het stroomnet
wordt geleverd voor het laden van stroom die via Mercedes me Charge wordt
ingekocht. Met Mercedes me Charge kunnen klanten bij meer dan 175.000 openbare
laadstations in heel Europa laden, terwijl Mercedes-Benz voor compensatie met
groene stroom zorgt.
Standaard aan boord zijn de actieve spoorassistent en de actieve
remassistent. In diverse situaties kan laatstgenoemd systeem een aanrijding
voorkomen door autonoom te remmen, of de gevolgen ervan beperken. Het systeem
is ook in staat om te remmen voor stilstaande voertuigen en overstekende
voetgangers bij typische stadssnelheden. De verbeterde functies van het
rijassistentiepakket omvatten bijvoorbeeld de afslagfunctie, de
noodbaanfunctie, de uitstapwaarschuwingsfunctie die de bestuurder waarschuwt
voor naderende fietsers of voertuigen alsmede een waarschuwingsfunctie voor
voetgangers bij zebrapaden.
De EQA is ook een echte Mercedes-Benz als het gaat om passieve veiligheid.
Op basis van de robuuste structuur van de GLA werd de carrosserie van de EQA
aangepast aan de bijzondere eisen die aan een elektrische auto worden gesteld.
De accu is in een frame van geëxtrudeerde delen geplaatst. Dit frame heeft
een structuurfunctie die tot nu toe werd vervuld door de dwarsdragers in de
voertuigbodem. Een accubeschermer in het voorste gedeelte van de accu kan
voorkomen dat de energieopslagunit wordt doorboord bij een aanrijding.
Uiteraard moest de EQA ook het gebruikelijke, omvangrijke crashtestprogramma
van het merk doorlopen. Tevens werden er strenge eisen gesteld aan de accu en
alle onderdelen waar stroom doorheen loopt.
De standaarduitrusting omvat ook het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz
User Experience). MBUX kan met behulp van verschillende opties individueel
worden geconfigureerd. De belangrijkste voordelen van het systeem: de krachtige
computer, de scherpte van de displays en afbeeldingen, de aanpasbare weergave,
het full-colour head-up display (optie), navigatie met augmented reality
(optie), zelflerende software en spraakbediening die wordt geactiveerd door het
trefwoord "Hey Mercedes".
Met de Mercedes-EQ optie in het mediadisplay kunnen menu's voor
laadmogelijkheden, het stroomverbruik en de energiestroom worden opgeroepen.
Het rechter display in het combi-instrument is een wattmeter in plaats van een
toerenteller. Het bovenste gedeelte toont het percentage van het vermogen dat
wordt gebruikt, het onderste gedeelte de energieterugwinning/recuperatie. Op
het linker display kan worden aangegeven of de bestemming kan worden bereikt
zonder een tussentijdse laadstop. De kleuren veranderen afhankelijk van de
rijsituatie: tijdens een boost-fase verandert het display bijvoorbeeld in wit.
De gebruiker heeft de keuze uit vier verschillende weergavestijlen om het
display aan te passen op de persoonlijke voorkeuren of op het interieur, bij de
Progressive staat een speciaal Mercedes-EQ kleurschema ter beschikking.
De standaarduitrusting van de EQA omvat onder andere LED-koplampen met
adaptieve grootlichtassistent, de EASY PACK-achterklep die elektrischt opent en
sluit, 18 inch lichtmetalen velgen, sfeerverlichting met 64 kleuren, een
dubbele bekerhouder, comfortstoelen met viervoudig verstelbare lendensteun, een
achteruitrijcamera voor extra gemak en een beter overzicht bij het
manoeuvreren, evenals een met leder bekleed multifunctioneel sportstuur. Het
nieuwe model kan worden geïndividualiseerd met de beide uitrustingslijnen
AMG Line en Electric Art, evenals met het Nightpakket.
Een trekhaak met ESP-aanhangwagenstabilisatie is als optie leverbaar voor de
EQA. Een handige functie is de elektrische ontgrendeling van de kogelkop. De
ontgrendelingsschakelaar en het controlelampje bevinden zich in de achterklep.
Als de kogelkop eenmaal ontgrendeld is, kan deze worden uitgeklapt of, als deze
niet wordt gebruikt, in de bumper worden teruggeklapt. Het aanhangwagengewicht
(ongeremd/geremd) van de EQA 250 bedraagt 750 kg, de kogeldruk 80 kg. De
trekhaak is goedgekeurd voor montage van een fietsdrager. De
vierwielaangedreven uitvoeringen bieden een hoger trekvermogen.
Mercedes-Benz introduceert EQA



Publicatiedatum: 2021-01-20
Autotests
Persberichten
- Mercedes-Benz introduceert nieuwe C-Klasse
- Hyundai introduceert IONIQ 5
- Citroen presenteert e-Berlingo
- Seat Ibiza en Arona nu Business-pakkett
- Toyota bouwt stad van de toekomst
- CUPRA viert 3e verjaardag
- Kia prijst vernieuwde Stinger
- Maserati kondigt Grecale aan
- Volkswagen ID.3 is Elektrische Auto van het Jaar
- Audi RS e-tron GT nu te bestellen