Ford levert bestuurders van voertuigen met data-verbinding
waarschuwingen voor potentieel gevaarlijke verkeersomstandigheden onderweg. Dit
is onderdeel van een overeenkomst tussen verschillende merken en fabrikanten
waarbij gegevens worden gedeeld om de verkeersveiligheid verder te
verhogen.
Local Hazard Information kan bestuurders waarschuwen voor mogelijke gevaren
op de weg terwijl zij onderweg zijn. Deze technologie (car2x) is begin 2020
voor het eerst gebruikt in de nieuwe Ford Puma en wordt ook toegepast in de
nieuwste Fords, zoals de nieuwe Ford Kuga. Door de overeenkomst tussen
verschillende merken, kunnen auto's van andere fabrikanten ook gevaren onderweg
identificeren en delen. Op deze manier kunnen bestuurders zich voorbereiden op
eventuele gevaarlijke situaties die ze op hun route kunnen tegenkomen.
Peter Geffers, manager Connected Vehicles bij Ford Europa: "Ecosystemen
voor het delen van verkeersveiligheidsinformatie zijn effectiever naar mate
meer auto's en telematicabronnen meedoen. Verkeersinformatie beschikbaar
stellen aan bestuurders die in een ander automerk rijden dan Ford, is een
belangrijke stap vooruit."
Na een proefperiode van zestien maanden waarbij tientallen miljoenen Safety
Related Traffic Information (SRTI) berichten, bijvoorbeeld over gestrande
voertuigen, gladde wegen of slecht zicht, tussen auto's werden uitgewisseld, is
de overeenkomst vastgelegd. De overeenkomst is een initiatief van het Data for
Road Safety-partnerschap dat wordt ondersteund door de Europese Commissie.
Deelnemende partners naast Ford zijn BMW, Mercedes-Benz en Volvo, en het
ecosysteem voor het delen van gegevens is nu ook beschikbaar voor nieuwe
deelnemers.
Geanonimiseerde gegevens van de auto, zoals gebruik van mistlampen,
plotseling afremmen of activering van de airbags, worden aan boord berekend om
de aanwezigheid en de locatie van potentieel gevaar te bepalen. Deze
waarschuwingen worden via het FordPass Connect-modem verzonden naar een
beveiligde server bij Ford, en van daaruit worden de gegevens gedistribueerd
naar SRTI-partners, die waarschuwingen afkomstig uit verschillende bronnen
verzamelen en ze vervolgens delen met meerdere automerken.
Alle relevante SRTI-berichten worden met behulp van mobiele communicatie
onmiddellijk verzonden naar auto's in de buurt van het mogelijke gevaar en
worden op het dashboardpaneel van de bestuurder weergegeven. De informatie
wordt gebruikt als waarschuwing voor andere bestuurders, maar ook om de
hulpdiensten op te roepen. Locatie-informatie is binnen enkele seconden
beschikbaar, zodat de hulpdiensten snel ter plaatse kunnen zijn.
"Data for Road Safety is een publiek-private samenwerking die de
verkeersveiligheid kan verbeteren, zodat ook de samenleving er voordeel van
heeft", zegt Joost Vantomme, president van het nieuwe SRTI-ecosysteem.
"Deelnemende autofabrikanten zijn bereid real-time gegevens te delen en
dragen samen met alle andere partners bij aan het SRTI-ecosysteem ."
Ford doet mee aan Car2X

Publicatiedatum: 2021-01-21