Audi werkt samen met Holoride

Id: 6472
De Duitse start-up 'holoride' maakt het binnenkort mogelijk om als inzittende van een Audi naar virtuele werelden te reizen. Wanneer passagiers achterin een VR-bril opzetten, kunnen ze in games, films en presentaties duiken. Watde beleving bijzonder maakt: de virtuele wereld beweegt mee met de auto.

Start-up holoride wil van autoritten een beleving maken. Daarvoor zet het bedrijf in op een realistische beleving van films, games en interactieve content. Het geheim daarachter is een nieuwe technologie, die het mogelijk maakt dat virtuele content zich in realtime aanpast aan de rijbewegingen van de auto. Een voorbeeld: als een auto met holoride-technologie een bocht maakt, ervaart iemand die zich in bijvoorbeeld een virtueel ruimteschip bevindt ook een afbuiging naar links of rechts. En als de auto accelereert, doet het ruimteschip dat ook. Deze gesynchroniseerde bewegingen hebben bovendien een extra voordeel: ze dragen bij aan het verminderen van wagenziekte, zoals die vaak wordt ervaren door mensen die onderweg een boek lezen of gebruikmaken van een smartphone of tablet.

De door holoride zelf ontwikkelde Elastic Software Development Kit (SDK) is de spil in het creëren van zogenaamde Elastic Content. Deze compleet nieuwe mediavorm is speciaal ontwikkeld voor gebruik in auto's. Door rijbewegingen onderdeel te maken van de VR-experience, ontstaan compleet nieuwe manieren om bijvoorbeeld spelletjes, films en rondleidingen door oude steden te beleven. De mogelijkheden van Elastic Content zijn vrijwel onbegrensd.

In de toekomst wordt reizen per auto steeds verder geautomatiseerd. Dat betekent dat er letterlijk en figuurlijk ruimte komt voor nieuwe vormen van tijdsbesteding tijdens het rijden. Als de bestuurder de aandacht niet meer op het rijden hoeft te richten, ontstaan er meer mogelijkheden om onderweg te werken, studeren en ontspannen. De technologie van holoride springt hier op in.

Holoride is in 2018 opgericht door Nils Wollny, Marcus Kühne, Daniel Profendiner en Audi, dat een minderheidsaandeel in het bedrijf bezit. De Duitse start-up heeft als doel om een compleet nieuwe contentcategorie voor inzittenden van auto's te creëren. Hierbij wordt extended reality (XR) gekoppeld aan 'datapunten' van de auto. Datapunten zijn bijvoorbeeld fysieke acties als acceleratie en stuurbewegingen, maar ook verkeersinformatie en rijroutes en -tijden. Zo maakt holoride een veelvoud aan XR-belevingen mogelijk.

Category: Accessoires
Merk: Audi

Publicatiedatum: 2021-09-03
© Autoboulevard, 1996-2021     |     Disclaimer     |     website: Megelink / Partners / BV