Mercedes-AMG introduceert EQS

Id: 6488
Mercedes-AMG introduceert de EQS 53 4MATIC+. Het eerste elektrische AMG-productiemodel is gebaseerd op de Mercedes-EQ architectuur voor luxe- en topklassemodellen. Het model past dus naadloos in de elektrostrategie van het concern. De luxe limousine met een vermogen tot 560 kW (762 pk) werd in Affalterbach op alle performance-relevante gebieden nieuw ontwikkeld of verfijnd.

De kern van de nieuwe Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ wordt gevormd door het prestatie-georiënteerde aandrijfconcept met twee motoren. De elektrische aandrijflijn, met een motor op zowel de voor- als de achteras, is voorzien van de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+, die de aandrijfkracht onder alle rijomstandigheden optimaal op de weg overbrengt. Het basismodel levert een vermogen tot 484 kW (658 pk), terwijl het maximumkoppel van de elektrische aandrijflijn 950 Nm bedraagt. Met het als optie leverbare AMG DYNAMIC PLUS-pakket stijgt het maximumvermogen in de RACE START-modus dankzij de boostfunctie tot 560 kW (761 pk). Het maximumkoppel bedraagt dan 1.020 Nm.

Dan accelereert de nieuwe Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ van 0-100 km/h in 3,4 seconden met een accuniveau van ten minste 80 procent. De topsnelheid is met het optionele pakket begrensd op 250 km/h. In de basisversie accelereert de AMG EQS van 0-100 km/h in 3,8 seconden (minimale acculading van 80 procent). De topsnelheid is hier begrensd op 220 km/h.

Het geluid van de auto is van meet af aan een belangrijk onderdeel geweest van de typische AMG-rijervaring. Dit zal ook in de toekomst zo blijven. De EQS 53 4MATIC+ geeft elektrisch rijden een nieuw, krachtig en sonoor geluid. Met behulp van speciale luidsprekers, zogeheten shakers en een soundgenerator creëert het sound system een speciale geluidservaring in de twee versies 'Authentic' of 'Performance'. Deze exclusieve AMG SOUND EXPERIENCE wordt binnen en buiten qua klankkleur en intensiteit afgestemd op de rijomstandigheden, het gekozen rijprogramma of de wensen van de bestuurder.

De AMG-specifieke elektromotoren op de voor- en achteras zijn permanent bekrachtigde synchroonmotoren (PSM). De kenmerken komen al duidelijk naar voren in de vermogens- en koppelwaarden. Bovendien worden de elektromotoren van Mercedes-AMG gekenmerkt door een optimale balans tussen meer vermogen, efficiëntie en geluidscomfort. Dit wordt onder meer gewaarborgd door nieuwe wikkelingen, sterkere stromen en een nieuwe besturing via een omvormer met speciaal ontwikkelde software. Dit maakt hogere motortoerentallen en dus meer vermogen mogelijk, wat vooral bij het accelereren en op topsnelheid nieuwe maatstaven creëert.

De elektromotor op de achteras van de EQS 53 4MATIC+ is krachtig. Een belangrijke reden hiervoor is het zes fasen-ontwerp, gebaseerd op twee wikkelingen met elk drie fasen. De stators met een pull-in wikkeling zorgen voor een bijzonder sterk magnetisch veld.

Daarbij komt nog het zeer belastbare thermoconcept, dat herhaaldelijke acceleratiemanoeuvres met constant hoge prestaties mogelijk maakt. De kern van het uitgekiende ontwerp is de zogenaamde waterlans in de as van de rotor, die deze koelt. Andere AMG-specifieke koelelementen in het koelcircuit zijn speciale ribben op de stator en de naaldvormige pin-fin structuur op de omvormer, die gemaakt is van hoogwaardig keramiek. Daarnaast is er de extra transmissie-oliekoeler, die ook bij koud rijden de efficiëntie verhoogt door de transmissieolie naar behoefte te verwarmen.

Het recuperatievermogen kan oplopen tot 300 kW. De bestuurder kan de recuperatie-intensiteit in drie stappen aanpassen via de stuurschakelpaddles en zich door de ECO-assistent op een situatie-geoptimaliseerde manier laten ondersteunen. Gecombineerd remmen kan worden uitgevoerd tot het voertuig tot stilstand komt. Met behulp van de optionele DRIVE PILOT wordt bij een gedetecteerde voorligger automatisch afgeremd tot deze tot stilstand komt, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht.

De nieuwe Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ is uitgerust met een 400V-accu, vervaardigd met behulp van de nieuwste lithium-ion-technologie. Wat de celchemie betreft, is een belangrijke stap gezet op het gebied van duurzaamheid: het kobaltgehalte is teruggebracht tot 10 procent en het geoptimaliseerde actieve materiaal bestaat uit nikkel, kobalt en mangaan in een verhouding van 8:1:1.

De HV-accu heeft een bruikbare energie-inhoud van 107,8 kWh. Een bijzonder technisch kenmerk is de hier gebruikte AMG-specifieke kabelboom, die is afgestemd op het hoge vermogen. Ook het accumanagementsysteem is speciaal voor AMG afgestemd. In de rijprogramma's 'Sport' en 'Sport+' ligt de nadruk op prestaties, in het rijprogramma Comfort op actieradius. De nieuwe generatie accu's kenmerkt zich door een aanzienlijk hogere energiedichtheid in vergelijking met vroegere ontwikkelingen. Deze accu's hebben ook een hogere laadcapaciteit. Een andere nieuwe functie is de mogelijkheid om updates voor het accubeheersysteem over-the-air te uploaden.

Een ander voordeel van de nieuwe accugeneratie is de aanzienlijk kortere laadtijd. Net als bij het zustermodel van Mercedes-EQ kan de energieopslagunit met maximaal 200 kW worden opgeladen bij snellaadstations met gelijkstroom. In dat geval kan al in iets meer dan 19 minuten stroom worden 'bijgetankt' voor nog eens 300 km (WLTP). Dankzij de onboard-lader kan de geëlektrificeerde AMG thuis of bij openbare laadstations worden geladen met maximaal 22 kW wisselstroom. In Japan zal ook bidirectioneel laden mogelijk worden, oftewel laden in beide richtingen. Bovendien zijn er slimme laadprogramma's die automatisch kunnen worden geactiveerd, afhankelijk van de locatie. Functies als accubesparend laden maken het laden efficiënter.

Efficiënt thermomanagement speelt ook een rol bij het verkorten van de laadtijd. Als de intelligente navigatie met Electric Intelligence is geactiveerd, wordt de accu tijdens het rijden naar behoefte voorverwarmd of gekoeld om bij het laadpunt de optimale temperatuur voor snelladen te bereiken. Het gewenste temperatuurgebied van de accu wordt bereikt met behulp van het koelcircuit en een daarin geïntegreerde PTC-extra verwarming (Positive Temperature Coefficient).

De constructie van de accu is erop gericht de optimale bedrijfstemperatuur van de energieopslagunit onder alle bedrijfsomstandigheden te garanderen. In de aluminium strengprofielen van het accuframe zijn holtes aangebracht waardoor het koelmiddel stroomt. Al met al zorgt het intelligente temperatuur- en laadmanagement ervoor dat hoge laadstromen lang kunnen worden gehandhaafd.

De accu wordt ook gekenmerkt door zijn lange levensduur. De ECO Charging-functie levert hieraan een belangrijke bijdrage: de intelligente regeling vermindert de belasting van de accu tijdens het laden en vertraagt zo het natuurlijke verouderingsproces van de accu. De klant profiteert ook van de functie 'laadonderbreking': het laadproces kan op vrij te kiezen tijdstippen worden gepauzeerd om bijvoorbeeld op een later tijdstip gebruik te kunnen maken van goedkopere nachtstroom. Het accucertificaat garandeert de lange levensduur van de HV-accu's. Dit certificaat is tot tien jaar of tot 250.000 km geldig.

De kracht van de accumotoren wordt op de weg gebracht door de standaard volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Het systeem verdeelt het aandrijfkoppel continu tussen de voor- en achteras, afhankelijk van de rijsituatie: in vergelijking met een mechanische vierwielaandrijving zorgt het EV-specifieke systeem voor een nog aanzienlijk snellere reactie. Het koppel wordt 10.000 keer per minuut gecontroleerd en zo nodig bijgesteld. De verdeling van het koppel hangt af van het gekozen rijprogramma: in het programma 'Comfort' ligt de nadruk op maximale efficiëntie; in 'Sport' en 'Sport+' wordt een groter deel van het vermogen naar de achteras gestuurd om een hogere dwarsdynamiek te bewerkstelligen.

Het onderstel van de nieuwe Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ is, net als dat van de EQS van Mercedes-EQ, voorzien van een as met vier draagarmen voor en een multilink as achter. De AMG-engineers hebben de componenten specifiek doorontwikkeld en afgestemd op de speciale eisen van de AMG-klanten. Dit geldt zowel voor het rijcomfort als voor de rijdynamiek. Het AMG RIDE CONTROL+-onderstel bestaat uit luchtvering in combinatie met een adaptieve, elektronisch geregelde verstelbare demping in combinatie met de standaard gemonteerde achterasbesturing.

Nieuw en specifiek voor AMG zijn de onderstelcomponenten die van invloed zijn op de rijdynamiek. Dat geldt bijvoorbeeld voor de achterasdrager, die de engineers in Affalterbach volledig hebben doorontwikkeld. Ook het subframe en de motorlagers zijn volledig nieuw ontwikkeld en uitsluitend voorbehouden aan de AMG-modellen. Dat geldt onder andere ook voor de herziene dwarsstabilisatoren, de wieldraagarmen en de geleide-armen, die zijn afgeleid van andere AMG performance-modellen.

Net als bij de AMG GT 4-Door Coupé maakt de standaard luchtvering van de EQS 53 4MATIC+ gebruik van twee zogeheten overdrukventielen. Met behulp van deze traploos regelbare kleppen, die buiten de demper zijn gemonteerd, kan de dempingskracht nog nauwkeuriger aan de verschillende rijomstandigheden en rijprogramma's worden aangepast. Eén klep regelt de terugslagdemping, dat wil zeggen de kracht die wordt opgewekt wanneer het wiel terugveert. De andere regelt de compressiedemping wanneer het wiel wordt samengedrukt. De rebound- en compressiedemping worden onafhankelijk van elkaar geregeld. Deze technologie maakt het mogelijk om enerzijds het comfort te verhogen, maar anderzijds ook om de rijdynamiek nog sportiever te maken.

De regeleenheid van de onderstelregeling maakt gebruik van gegevensanalyse van onder meer acceleratie- en wielsensoren, om de dempingskracht voor elk wiel in een paar milliseconden aan de situatie aan te passen. De AMG-ontwikkelaars zijn erin geslaagd om de spreiding tussen sportiviteit en comfort aanzienlijk te vergroten. Onder meer door het bereik tussen de minimale en maximale dempingskrachtkenmerken te vergroten en door nog meer flexibiliteit te bieden bij het ontwerp van de kenvelden. Door het gebruik van twee regelkleppen kan de demper de dempingskracht in alle gebieden waar het wiel trilt, aanpassen. Dankzij het speciale ontwerp van de kleppen reageert de demper snel en gevoelig op veranderingen in het wegdek en de rijomstandigheden.

De Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ is standaard uitgerust met achterasbesturing. De stuurhoek tot 9 graden verbetert de wendbaarheid van de grote limousine aanzienlijk. De draaicirkel is teruggebracht tot het niveau van een model uit de compacte klasse.

De interactie tussen de vooras en de achteras is gericht op een soepele respons met weinig stuurkracht in de stad of op provinciale wegen. Bij snelheden onder 60 km/h sturen de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen. Dat maakt de AMG EQS wendbaar, soepel en dynamisch. Dit heeft vooral een positief effect bij het keren, snel van richting veranderen en bij het manoeuvreren.

Vanaf een snelheid van 60 km/h sturen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen. De daardoor virtueel verlengde wielbasis biedt meer rijstabiliteit en rijveiligheid bij hoge snelheden, snelle rijstrookwisselingen of plotselinge uitwijkmanoeuvres.

De bestuurder kan de rijeigenschappen van de Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ met een druk op de knop aanpassen aan de situatie of aan zijn of haar voorkeuren. Dit wordt mogelijk gemaakt door de vijf AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's 'Slippery', 'Comfort', 'Sport', 'Sport+' en 'Individual'. De programma's bestrijken een breed spectrum, van zeer comfortabel tot uitgesproken sportief. Belangrijke parameters zoals rij- en vermogenskarakteristieken, onderstelinstellingen, stuurinrichting, AMG Dynamics en AMG SOUND EXPERIENCE worden aan het geselecteerde rijprogramma aangepast. Het maximale aandrijfvermogen kan worden opgeroepen in het rijprogramma 'Sport+' (of met kickdown).

Bovendien kan de bestuurder de basisinstellingen van het onderstel via de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's vooraf selecteren: zo varieert het rijgedrag met een druk op de knop van maximale dynamiek in de stand 'Sport+' tot een rustig cruisen in de stand 'Comfort'. Bovendien kan de afstelling onafhankelijk van de rijprogramma's via een speciale knop in drie niveaus worden aangepast.

Afhankelijk van het rijprogramma activeert de centrale regeleenheid van de aandrijflijn automatisch verschillende ontwasemings- en koelingsstrategieën: in 'Sport' en 'Sport+' wordt het koelsysteem in een vroeger stadium ingeschakeld en wordt de koelcapaciteit verhoogd om het vrijgegeven vermogen langer te kunnen behouden. De bestuurder heeft de mogelijkheid om het rijplezier nog te verhogen - bijvoorbeeld op afgesloten terreinen - door middel van de ESP OFF-functie.

De EQS heeft een AMG-composietremsysteem met remklauwen met zes zuigers en remschijven van 415 x 33 mm voor en remklauwen met één zuiger en remschijven van 378 x 22 mm achter. Het optionele high-performance keramische AMG-composietremsysteem maakt gebruik van nog grotere remschijven van 440 x 40 mm voor. Een andere voorziening is de extra i-Booster functie. Deze zorgt ervoor dat het remsysteem de elektrische recuperatie op een zeer efficiënte manier combineert met het hydraulische remsysteem. Voor een authentieke rijbeleving is de i-Booster speciaal afgestemd op het typische AMG-pedaalgevoel en het grotere AMG-remsysteem.

Met zijn one bow-lijnen en cab-forward design met schuin aflopende achterzijde onderscheidt de AMG EQS 53 4MATIC+ zich duidelijk van modellen met verbrandingsmotor. De designfilosofie komt tot uiting in royale oppervlakken, gereduceerde voegen en naadloze overgangen. Het exterieurdesign grijpt bovendien terug op karakteristieke AMG-elementen en brengt die over naar het volledig elektrische tijdperk. Het resultaat: een uniek, AMG-typisch uiterlijk in combinatie met maximale aerodynamische efficiëntie. Het front, met standaard DIGITAL LIGHT-koplampen, wordt gekenmerkt door de AMG-specifieke Black Panel-grille met verticale spijlen in chroom, geïntegreerde Mercedes-Benz ster en opschrift 'AMG'. De eigen vormentaal wordt voortgezet in de voorbumper, die in de carrosseriekleur is gespoten. Dit wordt gecontrasteerd door de voorskirt in het AMG-typische A-Wing-design, die hoogglanzend zwart gespoten en voorzien van een chromen sierelement.

Net als de EQS van Mercedes-EQ behaalt ook de EQS 53 4MATIC+ van Mercedes-AMG een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23. Tegelijkertijd zorgt de aerodynamische afstemming voor maximale efficiëntie, zowel bij lage snelheden als bij dynamisch rijden op hoge snelheden. Om dit te bereiken hebben de aerospecialisten van AMG een groot aantal windtunnel- en luchtstromingstests uitgevoerd en zowel de basisvorm als een aantal designelementen geoptimaliseerd. Deze omvatten:

  • Een frontsplitter in hoogglanzend zwart met chromen sierelement, alsmede flics en vinnen bij de luchtinlaten, met air curtains links en rechts in hoogglans hoogglanzend met chromen sierelement
  • AMG-dorpelverbreders in hoogglanzend zwart
  • Achterskirt in carrosseriekleur met aerodynamisch geoptimaliseerde diffusor met zes in lengterichting geplaatste vinnen
  • Grotere achterspoiler (in vergelijking met de AMG Line) om de rijdynamiek te verbeteren: de opwaartse druk aan de achterzijde wordt verminderd zonder de luchtweerstand te verhogen
  • 21 of 22 inch lichtmetalen AMG-velgen in aero- of heritagedesign; alle velgen zijn aerodynamisch geoptimaliseerd
De zijdelingse luchtinlaten dragen bij aan de efficiëntie van de auto: door het air curtain-effect wordt de luchtstroom gebundeld en met hoge snelheid voor de voorwielen uitgestroomd. Op die manier worden de voorwielen aerodynamisch afgeschermd, wat de luchtweerstand vermindert en dus een positief effect heeft op de actieradius.

Ook in het interieur domineren de stijlbepalende AMG-elementen het aanzicht. Hier biedt de EQS 53 4MATIC+ een sportieve ambiance, dankzij de AMG-stoelen met individueel design en speciale stoelbekledingen van kunstleder ARTICO met microvezel MICROCUT en rode contrastsiernaden. Als alternatief zijn optioneel stoelbekledingen in nappaleder leverbaar, eveneens met AMG-specifieke stoeldesigns.

Daarnaast zijn er nog tal van andere details die de unieke stijl van het interieur onderstrepen:

  • Dashboard en bovenkant portieren in lederlook ARTICO spacegrijs lederlook met NEOTEX-nerf en rode siernaad
  • Middendeel portieren en overgang van de middenconsole naar het dashboard in microvezel MICROCUT zwart met rode siernaad
  • AMG Performance-stuurwiel in nappaleder, aan de onderzijde afgevlakt, geperforeerd op het gripgedeelte met zilverkleurige aluminium paddles voor het instellen van verschillende recuperatiestanden, naast de standaard AMG-stuurwieltoetsen
  • AMG-sportpedalen
  • AMG-vloermatten en instaplijsten met opschrift 'AMG' (verlicht met verwisselbare lijst)
De Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ is standaard uitgerust met het MBUX Hyperscreen. Deze grote, gebogen display-unit strekt zich uit van A-stijl tot A-stijl. Drie displays onder één afdekglas smelten optisch samen. Met adaptieve software past MBUX zich volledig aan de gebruiker aan en biedt gepersonaliseerde suggesties voor tal van infotainment-, comfort- en voertuigfuncties. Met de zogeheten Zero-Layer worden de belangrijkste toepassingen altijd situatie-afhankelijk en contextueel op het bovenste niveau in het gezichtsveld weergegeven. In Europa en China is op het voorpassagiersdisplay ook dynamische content toegestaan tijdens het rijden. Films, tekstberichten of presentaties bekijken en surfen op het internet zijn dus onbeperkt mogelijk. Dit wordt mogelijk gemaakt door de zogeheten 'blanking-functie', die verhindert dat de bestuurder de inhoud kan zien.

In vergelijking met de zustermodellen van Mercedes-EQ biedt MBUX in de EQS 53 4MATIC+ een reeks extra functies die het sportieve-karakter van het sportieve topmodel benadrukken. Dit geldt met name voor de aanduidingen in het combi-instrument en voor het multimediadisplay en het head-up display. De AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's kunnen snel worden opgeroepen met behulp van de bijbehorende knop voor directe toegang op de middenconsole.

Ruim 80 kg aan onderdelen is gemaakt van grondstofbesparende materialen (gerecyclede en hernieuwbare grondstoffen). In de vloerbekleding van het volledig elektrische AMG-model wordt een nieuw garen van geregenereerd nylon toegepast. 1 ton van dit garen bespaart meer dan 6,5 ton CO2 in vergelijking met nieuw materiaal. Het staal voor de carrosserie bestaat voor 80 procent uit secundair staal, dat grotendeels afkomstig is van gerecycled staalschroot.

Na gebruik in de auto is voor accu's een tweede leven mogelijk: bijvoorbeeld in een energieopslagunit van Mercedes-Benz Energy GmbH. Samen met zijn partners heeft de onderneming al drie grootschalige opslagsystemen met in totaal ongeveer 50 MWh aan energie uit auto-accusystemen in het Duitse elektriciteitsnet geïntegreerd. Het eerste 2nd-Life accuopslagsysteem werd in oktober 2016 op het net aangesloten in Lünen, Westfalen.

Category: Personenautos
Merk: Mercedes-Benz

Publicatiedatum: 2021-09-05
© Autoboulevard, 1996-2021     |     Disclaimer     |     website: Megelink / Partners / BV