Ford onthult nieuwe Tourneo Connect

Ford onthult de nieuwe Tourneo Connect. Het nieuwe model is leverbaar in twee lengtevarianten. Het interieur biedt ruimte voor maximaal zeven inzittenden. Nieuw voor de Tourneo Connect zijn vierwielaandrijving en een voor de benzineversie nieuwe automatische transmissie. Dankzij deze opties is in het uitgebreide aanbod van benzine- en dieselmotoren nog meer variatie mogelijk dan voorheen.

De nieuwe Tourneo Connect deelt zijn design met de meest recente personenauto's van Ford. Ford levert de Tourneo Connect in de uitvoeringen Active, Sport, Titanium en Trend. Elke variant is herkenbaar aan specifieke uiterlijke details.

Ford voorziet alle uitvoeringen van de Tourneo Connect van een groot touchscreen op het dashboard, waarmee tal van functies zijn te activeren. Met het touchscreen zijn de navigatie, audio en klimaatbeheersing te bedienen. Functies zoals de telefoonverbinding, voertuiginformatie en audioconfiguratie zijn gegroepeerd in submenu's, zodat de bestuurder onderweg niet wordt afgeleid. Een 8,25 inch beeldscherm is standaard voor de uitvoering Trend, een 10-inch scherm is optioneel. Het 10 inch touchscreen is standaard voor de uitvoeringen Titanium, Sport en Active.

Klanten kunnen kiezen voor een digitaal display ter vervanging van de traditionele klokken. Voor de Sport-uitvoering is de digitale display standaard en voor de uitvoeringen Titanium en Active is het een optie. Het digitale cluster bestaat uit een 10,25-inch scherm dat onafhankelijk van het centrale infotainmentsysteem werkt en de bestuurder voorziet van aanvullende informatie en functies. Boven in het scherm verschijnen waarschuwingen en zijn de geldende snelheidslimiet en de gekozen versnelling weergegeven, zodat die gemakkelijk afleesbaar zijn. Daaronder geeft het geheel op de persoonlijke smaak van de bestuurder aan te passen beeldscherm alle overige informatie weer:

• Summary voor informatie over de huidige rit
  • Classic voor een gesimuleerde traditionele snelheidsmeter en toerenteller
  • Navigation voor een routekaart en informatie voor aanvullende begeleiding
  • Driver Assist voor de status van de ingeschakelde assistentiesystemen van de auto
Auto's die zijn voorzien van het 10 inch touchscreen zijn uitgerust met een FordPass Connect-modem, zodat de bestuurder ook onderweg verbonden blijft. Optioneel is Online Navigation, dat gebruiktmaakt van cloud-gegevens en live-updates geeft van verkeersinformatie en alternatieve routes, de dichtstbijzijnde tankstations (inclusief brandstofprijzen en openingstijden), online navigatie-updates en informatie over de beschikbaarheid van parkeergelegenheden, met daarbij de rijafstand en de parkeertarieven.

Via de FordPass- of FordPass Pro-app, hebben kopers van de Tourneo Connect met hun smartphone toegang tot allerlei gegevens en kunnen ze diverse functies van de auto bedienen:

• Status van de verlichting, ramen en portiervergrendeling
  • Vergrendelen en ontgrendelen van de auto
  • Locatie en parkeerpositie van het voertuig, inclusief adres en parkeertijd
  • Gemiddeld brandstofverbruik
  • Status van onderhoud, zodat de klant tijdig een afspraak kan maken voor bij de dealer
De Ford Tourneo Connect is leverbaar met 19 rijhulpsystemen. De standaarduitrusting omvat:

• Pre-Collision Assist met Automatic Emergency Braking en Forward Collision Warning
  • Lane-Keeping System
  • Driver Alert
  • Cruise Control
  • Instelbare Speed Limiting System
  • Hill Start Assist
  • Parkeersensoren voor en achter
Adaptive Cruise Control, Traffic Sign Recognition, Blind Spot Information System en Cross Traffic Alert zijn eveneens verkrijgbaar.

Voor de Tourneo Connect heeft Ford enkele nieuwe pakketten met rijhulpsystemen samengesteld. Het Parking Pack voegt Active Park Assist toe aan Park Out Assist, die een beschikbare parkeerplaats herkent en de auto automatisch (parallel of haaks op de weg) in- of uitparkeert. De bestuurder hoeft alleen het gaspedaal, de remmen en de gewenste versnelling te bedienen.

Het Towing Assist Pack omvat de nieuwe Pro Trailer Backup Assist, die de kans op scharen bij achteruitrijden met een aanhangwagen reduceert. Het systeem helpt onervaren bestuurders bij achteruit manoeuvreren, doordat de bestuurder de combinatie van richting kan laten veranderen door middel van de verstelknop van de buitenspiegel in plaats van met het stuur. De achteruitrijcamera en parkeersensoren detecteren de aanhangwagen en tonen de benodigde richtlijnen voor de bestuurder op het scherm in het dashboard.

In de Tourneo Connect met de automatische PowerShift-transmissie is Intelligent Adaptive Cruise Control met Lane Centring een optie. Een elektrische parkeerrem is standaard in elke Tourneo Connect en biedt meer interieurruimte en bedieningsgemak. Een Auto Hold-functie voor ondersteuning op steile hellingen behoort eveneens tot de mogelijkheden.

De Sport-uitvoering is standaard uitgerust met het Adaptive Front Lighting System. Dit herkent de verkeerssituatie, zoals de snelweg, secundaire wegen en kruisingen. Voor een optimaal zicht past het systeem de lichtbundel en -sterkte van de koplampen automatisch aan, wat verblinding van tegenliggers voorkomt. LED-koplampen en achterlichten zijn standaard, net als een grootlichtassistent.

Het motorenaanbod voor de Tourneo Connect bestaat uit conventionele benzine- en dieselmotoren, met een verbruik vanaf 4,9 l/100 km en CO2-emissie (vanaf 127 g/km). De Tourneo Connect is voor het eerst leverbaar met vierwielaandrijving. Bovendien biedt Ford een automatische transmissie aan voor zowel de benzine- als de dieselversies van beide lengtevarianten.

Het aanbod viercilinder turbomotoren omvat een 1.5-liter EcoBoost-benzinemotor met een vermogen van 84 kW (114 pk) en een koppel van 220 Nm. Verder zijn twee EcoBlue-dieselmotoren leverbaar. Behalve een versie met een vermogen van 90 kW (122 pk) en een koppel van 320 Nm is er een variant met 82 kW (112 pk) en 280 Nm1. Voor een lager verbruik is Auto Start-Stop standaard voor alle motorvarianten. Beide dieselvarianten zijn uitgerust met het 'twin-dosing'-systeem, dat AdBlue in de twee SCR-katalysatoren injecteert en de uitstoot van stikstofoxyden terugdringt. De dieselmotoren zijn te gebruiken met alternatieve HVO-diesel (Hydrotreated Vegetable Oil) en GTL-brandstof (Gas-to-Liquids). Alle motorvarianten zijn standaard gekoppeld aan een zesversnellingsbak.

Vierwielaandrijving is beschikbaar op de versie met de 90 kW (122 pk) sterke 2.0-liter EcoBlue-dieselmotor met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Vierwielaandrijving heeft geen nadelige invloed op de interieurruimte of het laadvermogen. Voor de Tourneo Connect met vierwielaandrijving is een motorbeschermingsplaat leverbaar voor bestuurders die regelmatig op moeilijk begaanbare en onverharde lokaties komen.

De Tourneo Connect zal niet op de Nederlandse markt worden aangeboden maar geeft wel een eerste indruk van de nog te introduceren Transit Connect.

Merk: Ford

Publicatiedatum: 2021-10-12
© Autoboulevard, 1996-2021     |     Disclaimer     |     website: Megelink / Partners / BV