Volvo ontwikkelt fossielvrij staal

Volvo bundelt de krachten met de Zweedse staalproducent SSAB om de ontwikkeling van fossielvrij, hoogwaardig staal te onderzoeken voor gebruik in de auto-industrie. Volvo is de eerste autofabrikant die samenwerkt met SSAB en het HYBRIT-initiatief.

HYBRIT is opgericht door staalproducent SSAB, ijzerertsproducent LKAB en energiebedrijf Vattenfall. Het initiatief heeft tot doel het gebruik van cokeskolen, die traditioneel nodig zijn voor de staalproductie op basis van ijzererts, te vervangen door fossielvrij opgewekte elektriciteit en waterstof. Het resultaat zal naar verwachting de eerste fossielvrije staalproductietechnologie ter wereld zijn, vrijwel zonder ecologische voetafdruk.

Als onderdeel van de samenwerking is Volvo de eerste autofabrikant die de beschikking krijgt over SSAB-staal, gemaakt van ijzer met verlaagd waterstofgehalte, uit de proeffabriek van HYBRIT in Luleå, Zweden. Dit staal wordt gebruikt voor testdoeleinden en mogelijk voor een conceptauto. In 2026 wil SSAB de markt op commerciële schaal voorzien van fossielvrij staal. Volvo wil ook de eerste autofabrikant zijn die fossielvrij staal gebruikt voor zijn eigen productieauto's.

De wereldwijde staalindustrie is verantwoordelijk voor ongeveer 7 procent van de wereldwijde directe CO2-emissies, vanwege het feit dat de industrie momenteel wordt gedomineerd door op ijzererts gebaseerde staalproductietechnologie, waarbij hoogovens worden gebruikt die afhankelijk zijn van cokeskolen. Voor Volvo komt de CO2-uitstoot, gerelateerd aan de staal- en ijzerproductie voor zijn auto's, uit op ongeveer 20 procent (in volledig elektrische auto's) en 35 procent (in traditioneel aangedreven auto's) van de totale CO2-uitstoot van het materiaal en de productie van de componenten die in auto's worden gebruikt.

Centraal in het plan staat de ambitie van Volvo om tegen 2030 een volledig elektrisch automerk te zijn, met alleen puur elektrische auto's in de line-up. Maar het plan gaat verder dan alleen het aanpakken van uitlaatemissies door middel van volledige elektrificatie. Volvo probeert ook de koolstofemissies aan te pakken in de overige activiteiten van het bedrijf, de toeleveringsketen en door recycling en hergebruik van materialen. Op korte termijn zijn deze en andere stappen gericht op het met 40 procent verminderen van de ecologische voetafdruk van de levenscyclus per auto in de jaren 2018 tot 2025. Tegen 2040 wil Volvo een klimaatneutraal bedrijf zijn.

Merk: Volvo

Publicatiedatum: 2021-06-16
© Autoboulevard, 1996-2021     |     Disclaimer     |     website: Megelink / Partners / BV